Vodskov - Østervraa banen åbnede den 20. maj 1924. Banen blev nedlagt den 31. marts 1950 - eksisterede således kun i ca. 26 år.
Materiel
Banen startede op med to lokomotiver fra "Henschel" (pris pr. stk. 47.165 kr.) og et reserve lokomotiv ligeledes fra "Henschel". Senere anskaffede banen to personmotorvogne fra "Scandia" i Randers. Derudover rådede den lille privatbane over 6 personvogne, 2 bænke- og godsvogne, 6 lukkede godsvogne og 10 åbne godsvogne.
Lokomotiver |
Henschel |
2 stk |
Reserve lokomotiv |
Henschel |
1 stk |
Personmotorvogne |
Scandia |
2 stk |
Personvogne |
|
6 stk |
Bænke- og godsvogne |
|
2 stk |
Lukkede godsvogne |
|
6 stk |
Åbne godsvogne |
|
10 stk |
Liniebeskrivelse
Vodskov - Skytteplantagen (trinbræt) - Uggerhaldne - Bruusholt (trinbræt 1/10.29)- Lyngdrup (trinbræt) - Frederikshvile (trinbræt 1/10. 28) - Hjallerup - Klavsholm (trinbræt 4/12. 28) - Bjørnholm - Kildedal (trinbræt omk. 1930) - Klokkerholm - Røgelhede - Kirkegaard (trinbræt 1/10. 28) - Hellum - Musted (trinbræt 1/10. 28) - Kirkholt (trinbræt) - Mylund - Vester Mylund (trinbræt 22/5. 37) - Villestrup (trinbræt) - Vejen (trinbræt 1/7. 35) - Østervraa.
Banelængde: 36,5 km
|
Damplokomotiv ( V.Ø. nr. 23?) Fotograferet på banestrækningen ved Lisbethsminde - Trøgdrup. 1927 Datidens fotoudstyr havde vanskeligt ved at stille skarpt på et kørende damplokomotiv.
Avisudklip fra Aalborg Amtstidende
- den 10. oktober 1928 -
(klik for stort billede)
(klik for stort billede) |