Kontakt   
  
                    Blog           

 

Vodskov - Østervraa banen åbnede den 20. maj 1924. Banen blev nedlagt  den 31. marts 1950 - eksisterede således kun i ca. 26 år.

 

 

 

 

Materiel

Banen startede op med to lokomotiver fra "Henschel" (pris pr. stk. 47.165 kr.) og et reserve lokomotiv ligeledes fra "Henschel". Senere anskaffede banen to personmotorvogne fra "Scandia" i Randers. Derudover rådede den lille privatbane over 6 personvogne, 2 bænke- og godsvogne, 6 lukkede godsvogne og 10 åbne godsvogne.

 

Lokomotiver Henschel 2 stk
Reserve lokomotiv Henschel 1 stk
Personmotorvogne Scandia 2 stk
Personvogne 6 stk
Bænke- og godsvogne 2 stk
Lukkede godsvogne 6 stk
Åbne godsvogne 10 stk

    

 

Liniebeskrivelse

Vodskov - Skytteplantagen (trinbræt) - Uggerhaldne - Bruusholt (trinbræt 1/10.29)- Lyngdrup (trinbræt) - Frederikshvile (trinbræt 1/10. 28) - Hjallerup - Klavsholm (trinbræt 4/12. 28) - Bjørnholm - Kildedal (trinbræt omk. 1930) - Klokkerholm - Røgelhede - Kirkegaard (trinbræt 1/10. 28) - Hellum - Musted (trinbræt 1/10. 28) - Kirkholt (trinbræt) - Mylund - Vester Mylund (trinbræt 22/5. 37) - Villestrup (trinbræt) - Vejen (trinbræt 1/7. 35) - Østervraa.

Banelængde: 36,5 km

                                    

              

 

 


 
Damplokomotiv ( V.Ø. nr. 23?)
Fotograferet på banestrækningen
ved Lisbethsminde - Trøgdrup. 1927
Datidens fotoudstyr havde vanskeligt ved
at stille skarpt på et kørende damplokomotiv.

 

Avisudklip fra Aalborg Amtstidende

- den 10. oktober 1928 -

(klik for stort billede)

 

 

 

(klik for stort billede)

Flemming Michael Larsen © 2007

www.flemmic.dk

   Fakta om banen